APAKAH BERFIKIR SECARA
KRITIS?
Marlina
dan shaharom (2007) mendefinisikan kemahiran berfikir secara kritis sebagai
kecekapan atau keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan dan
kewajaran sesuatu idea, meneliti, kebernasan, kebaikan dan kelemahan sesuatu
hujah dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti
yang munasabah.
KEMAHIRAN BERFIKIR
SECARA KRITIS
Semasa
latihan mengajar yang lepas, saya banyak menggunakan kemahiran kemahiran
berfikir secara kritis dan kreatif. Sebagai contoh semasa set induksi, saya menggunakan
bahan bantu mengajar seperti video, gambar, bahan-bahan semula jadi dan
sebagainya untuk menarik minat murid. Murid –murid akan diminta pendapat
mengenai video atau gambar tersebut. Secara tidak langsung, murid-murid akan
berfikir secara kritis mengenai sesuatu perkara. Contohnya, saya mengajar karangan ‘Punca-Punca
Pencemaran Alam Sekitar’. Semasa set induksi, saya menunjukkan dua botol air.
Satu botol air mengandungi air bersih dan satu botol mengandungi air kotor.
Saya meminta pendapat murid – murid mengenai ciri-ciri yang dilihat dan meminta
murid membuat perbandingan. Melalui pemerhatian dan pengalaman yang ada, murid
dapat berfikir secara kritifs berdasarkan apa yang dilihat.
No comments:
Post a Comment